понеділок, 8 лютого 2016 р.

Програма гуртка "Умілі руки"

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ НОВОСАНЖАРСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
НОВОСАНЖАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ





ПОГОДЖЕНО                                                  ЗАТВЕРДЖЕНО
Протокол засідання ради районного               Наказ відділу освіти
методичного кабінету                                         Новосанжарської
Новосанжарської районної ради            райдержадміністрації                            17.02.2015 №2                                                      19.02.2015 №77



Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму

«Умілі руки»

(Початковий та основний рівень)


2  роки навчання

  
Нові Санжари 2015


Автор:
Бабенко Аня Олексіївна – керівник гуртків Новосанжарського районного будинку дитячої та юнацької творчості.

Рецензенти:
Лапіна Т.М. – завідувач районного методичного кабінету Новосанжарської районної ради.
Свистунова Л.А. – методист Новосанжарського районного будинку дитячої та юнацької творчості.



Пояснювальна записка

В даний час актуальною стала проблема збереження культурної та історичної самобутності національних традицій, непорушних етичних цінностей народу. Декоративно-прикладне мистецтво органічно увійшло до сучасного побуту і продовжує розвиватися, зберігаючи національні традиції в цілісності. Воно містить в собі величезний потенціал для освоєння культурної спадщини, оскільки донесло до сьогоднішнього дня практично в неспотвореному  вигляді характер духовно-художні збагнення світу.
Програма роботи гуртка "Умілі руки" є комплексною і включає традиційні і нові види декоративно-прикладного мистецтва та способи обробки матеріалів: робота з природним матеріалом, виготовлення виробів з підручного матеріалу, робота з папером різних видів, робота з стрічками, робота з солоним тістом та полімерною глиною,  бісером, саме тому створення даної програми є актуальним.
Програмою передбачена робота в гуртку, яка б не дублювала програмний матеріал з праці.Вона спрямована на те, щоб  позакласні заняття розширювали і поглиблювали відомості по роботі з різними матеріалами. Програма спрямована на розвиток технік, які на даний момент є цікавими для дітей.
Навчальна програма реалізується у гуртку художньо-естетичного напряму.
Форми роботи:індивідуальні;групові;колективні.
Мета програми:
·     Ознайомити дітей з історією виникнення декоративно-прикладного мистецтва, з його новими тенденціями та різновидами.
·     Формувати компетентності особистості у проце­сі технічної творчості.
·     Навчити дітей бачити та відчувати красу навколишнього середовища, розвивати здібності дітей, відображати цю красу у своїх ескізах та малюнках.
·     Розвивати вміння творчо, з фантазією підходити до виконання завдання, намагаючись відходити від механічних прийомів при виготовленні виробу.
·     Сприяти формуванню у дітей бажання пошуку шляхів до самореалізації й самоствердження.
·     Сприяти формуванню гармонійно розвиненої особистості з творчими здібностями і практичними навичками.
Дана програма вирішуєактуальну задачу - виховання шляхом творчості, розвиває культуру, уяву, можливостіпобачитисвіт по-новому, формує активну творчу особистість.
Завдання програми:
· розвиток загальних здібностей творчих дарувань учнів;
· розширення художнього кругозору;
· розвиток і поглиблення інтересів школярів;
· обєднання колективу, формування правильних взаємин дітей на основі спільної творчої діяльності;
· прищеплення інтересу до мистецтва;
· вдосконалення трудових умінь і навичок;
· організаціядозвілляучнів.
Завдання керівника – залучати дітей до світу прекрасного, навчати звертати увагу на красу речей, які їх оточують у повсякденному житті, розвивати у дітей наполегливість, цілеспрямованість, повагу до людини, праці, старанність, допитливість, почуття взаємодопомоги.
Діяльність дітей на заняттях гуртка направлена на розвиток уміння вільно і творчо застосовувати і удосконалювати придбані знання, уміння, навики, художній досвід, пристосовувати їх до різних умов, в яких дитина може діяти, отже сприяє формуванню соціально активної особи.
В процесі реалізації програми використовуються всілякі методи навчання: пояснювально-ілюстративний, розповідь, бесіди, робота з книгою, демонстрація, вправи, практичні роботи репродуктивного і творчого характеру, методи мотивації і стимулювання, навчального контролю, взаємоконтролю і самоконтролю, пізнавальна гра, проблемно-пошуковий, ситуативний, екскурсії.
Курс навчання в гуртку розраховано на початковий та основний рівні навчання. Початковий рівень передбачає 144 години на рік; основний — 144 години на рік (4 години на тиждень).
Програма курсу початкового рівня розрахована на дітей 9-14річного віку, термін навчання становить 1 рік.
Навчання в гуртках основного рівня проводиться впродовж нас­тупного року. Склад групи може поповнюватися дітьми віком 13-15 років, які мають відповідну підготовку і певні навички в роботі.
Заняття доцільно проводити 2 рази на тиждень по 2 год. Під час занять допускається відведення до 25 хв. на індивідуальну роботу з вихованцями з метою підготовки до участі в конкурсах, виставках, фестивалях тощо.



Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ з\п

Розділ, тема
Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.
Вступ. Зміст, мета, завдання роботи гуртка «Умілі руки»

2

-

2

2.
Виготовлення виробів з підручних та природних матеріалів.

4

8

12

3.
Виготовлення виробів із стрічок. Канзаші.

4

14

18
4.
Виготовлення вітальних листівок.
4
10
14
5.
Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси
2
14
16
6.
Виготовлення виробів із зерен кави.
2
12
14
7.
Виготовлення виробів із солоного тіста.
4
10
14
8.
Писанкарство.
4
14
18
9.
Виготовлення виробів з паперу.
2
12
14
10.
Виготовлення виробів з бісеру
6
14
20
11.
Підсумкове заняття.
1
1
2
Разом:
35
109
144




ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.  Вступ. (2 год.)
Знайомство гуртківців між собою та з керівником. Бесіда «Роль рукоділля у житті людини». Ознайомлення з метою, змістом, планом роботи гуртка.Техніка безпеки.
2.  Виготовлення виробів з підручних та природних матеріалів (12 год.)
Теоретичне заняття: підбір матеріалів та інструментів. Виготовлення виробів з пластикових пляшок, паперу, сірників, вермішелі, компакт дисків.
Практичне заняття: виготовлення виробів з природних матеріалів. Створення оберегів, їх призначення, види.
3.  Виготовлення виробів із стрічок. Канзаші (18 год.)
Теоретичне заняття: види стрічок та їх властивості. Вивчення поняття «Кашзаші». Підбір матеріалів для виготовлення виробів.
Kanzashi (канзаші, кандзасі) – це прикраси для волосся,  які використовувалися і використовуються у традиційних японських, а також китайських зачісках. Церізноманітні шпильки, палички, заколочки, гребінці на волосся.
Практичне заняття: виготовлення прикрас. Вишивка стрічками. Способи виготовлення бантиків.
4. Виготовлення вітальних листівок (14 год.)
Теоретичне заняття: інструменти та матеріали для виготовлення листівок.
Практичне заняття: виготовлення тематичних листівок до свят (День Української армії, Новий рік, Різдво, День святого Валентина, Міжнародний жіночий день).
5.  Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси (16 год.)
Теоретичне заняття: підбір матеріалів для виготовлення прикрас та іграшок. Історія походження новорічних свят та особливості виготовлення новорічних сувенірів, іграшок, ялинкових прикрас. Правила користування готовими викройками, ескізами, інструкційними картами.
Практичне заняття: виготовлення плоских ялинкових прикрас. Оздоблення природних матеріалів. Виготовлення іграшок-оберегів.
6.  Виготовлення виробів із зерен кави (14 год.)
Теоретичне заняття: історія даної техніки, матеріали та інструменти.  Демонстрація зразків виробів виготовлених з використанням зерен кави.
Практичне заняття: виготовлення простих сувенірів та святкових листівок з використанням аплікації з зерен кави.
7.  Виготовлення виробів із солоного тіста(14 год.)
Теоретичне заняття: розповідь про види тіста, способи виготовлення, сушки, оформлення, розфарбування, глазурування та лакування виробів.
Практичне заняття: приготування тіста для роботи. Виготовлення підкови-оберега із солоного тіста. Виготовлення маленьких сувенірів. Виготовлення та декорування фоторамок.
Рекомендації:початком роботи є виготовлення ескізу майбутнього виробу. Наступним етапом є замішування тіста ( 2 частини борошна, 2 частини дрібної солі, бажано “Екстра”, та 1 частина води), борошно має бути без будь-яких добавок, а вода – обов’язково холодною. Після ліплення виріб необхідно просушити на повітрі чи у духовій шафі (спочатку 1 годину при температурі 50°С з повністю відчиненою шафкою, потім – при  температурі 50°С із наполовину відчиненою, і одну годину при температурі 75°С із закритою ). Виріб не повинен бути сирим, якщо постукати, то звук має бути дзвінким. Використовувати для сушки мікрохвильову піч не рекомендовано. Потім вироби розфарбовують (бажано акриловими фарбами) чи глазурують (соляним розчином, яєчним жовтком). За бажанням вироби можна покрити лаком, для естетичного вигляду та кращого зберігання.
8.  Писанкарство(18 год.)
Теоретичне заняття:Технологія підготовки яйця до розпису. Розмітка яйця та нанесення малюнку. Підбір та властивості фарб. Символіка писанкарства.
Практичне заняття: Видування яєць. Нанесення малюнку. Зображення основних символів: хрест, триріг, тризуб, двозуб, коло, крапки, тваринні символи, драбинки, богиня Берегиня, рослинні символи.
9.  Виготовлення виробів з паперу (14 год.)
Теоретичне заняття: види паперу, його властивості. Матеріали та інструменти для роботи з папером.
Практичне заняття: виготовлення виробів, об’ємних аплікацій.
10.            Виготовлення виробів з бісеру (20 год.)
Теоретичне заняття: інструменти та матеріали при виготовленні виробів з бісеру. Види бісеру, підбір кольорової гами для виробів. Читання схем.
Бі́сер  - дрібні різнобарвні круглі або багатогранні скляні чи металеві зерна з наскрізним каналом. Типологіябісеруздійснюється за такими ознаками: покриттяповерхні, матеріали для виготовлення, виробничийпроцес, місцевиготовлення, форма та розмірбісерин.
Практичне заняття:Розбір схем.Виготовлення комашок, тваринок, маленьких сувенірів.
11.           Підсумкове заняття.
Аналіз роботи гуртка за рік. Виставка робіт гуртківців.

ПРОГНОЗОВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ

Вихованці повинні знати:
-       властивості природних матеріалів;
-       поняття про композицію, правила співвідношення кольорів;
-       види художньої роботи з папером різних видів;
-       головні та другорядні елементи в композиції;
-       техніку безпеки при роботі з різними матеріалами.
Вихованці повинні уміти:
-       читати і виконувати найпростіші ескізи, малюнки, інструкційні карти, схеми виробів;
-       узгоджувати зображення композиції з форматом основи;
-       читати й виконувати найпростіші ескізи, малюнки проектованих
виробів;
-       самостійно виготовляти корисні декоративні вироби для прикрашання будь-якого інтер’єру;
-       бачити і емоційно сприймати красу навколишньої дійсності.
Вихованцімають набути досвід:
-         оформлення робіт;
-         роботи з тканиною;
-         роботи з пластмасою;
-         читання простих схем;
-         виготовлення плоских аплікацій;
-          виготовлення аплікації з зерен кави;
-          виготовлення прикрас із стрічок;
-          виготовлення листівок;
-          оздоблення виробів;
-          приготування тіста;
-          підготовки яйця до розпису
-         підбору кольорової гами для виробів та композицій



-           
Початковий рівень. Другий рік навчання.

Навчально-тематичний план


Розділ, тема
Кількість годин

теоретичних

практичних

усього
1.
Вступ. Зміст, мета, завдання роботи гуртка «Умілі руки»
2
-
2
2.

Виготовлення виробів з підручних та природних матеріалів. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
4
8
12
3.
Виготовлення виробів із стрічок. Канзаші. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
16
18
4.

Виготовлення вітальних листівок. Скрапбукінг. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
12
14
5.
Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси.
2
14
16
6.
Виготовлення виробів із зерен кави. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
12
14
7.
Виготовлення виробів із солоного тіста та полімерної глини. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
12
14
8.
Писанкарство. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
16
18
9.
Виготовлення виробів з паперу. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
2
12
14
10.
Виготовлення виробів з бісеру. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.
4
16
20
11.
Підсумкове заняття.
1
1
2

Разом:


25

119

144



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.  Вступ (2 год.)
Знайомство. Обмін враженнями. Бесіда «Розвиток творчої особистості. Шляхи самореалізації». Ознайомлення з метою, змістом, планом роботи гуртка. Техніка безпеки.
2.  Виготовлення виробів з підручних та природних матеріалів. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт.(12 год.)
Теоретичне заняття: підбір матеріалів та інструментів. Виготовлення виробів з пластикових пляшок, паперу, сірників, вермішелі, компакт дисків.
Практичне заняття: виготовлення виробів з природних матеріалів. Створення композицій з поєднанням різноманітних матеріалів. Складанняінструкційних та майстер класів. Проведення майстер класів.
3.  Виготовлення виробів із стрічок. Канзаші.Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (18 год.)
Теоретичне заняття:Ознайомлення з новими техніками та способами виготовлення прикрасв стилі «Кашзаші». Підбір матеріалів для виготовлення виробів. Розбір інструкційних карт.
Практичне заняття: Виготовлення багатошарових прикрас. Виготовлення корони для снігурочки. Виготовлення прикрас на обручі. Виготовлення віночка.
4. Виготовлення вітальних листівок. Скрапбукінг. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (14 год.)
Теоретичне заняття: інструменти та матеріали для виготовлення листівок. Квілінг. Витинанка. Орігамі. Паперопластика.
Практичне заняття: виготовлення тематичних листівок до свят. Виготовлення листівок  у стилі HandMade. Виготовлення топіарія. Виготовлення витинанок.
Скрапбукінг, скрепбукінг (англ. Scrapbooking, від англ. Scrapbook: scrap - вирізка, book - книга, букв. «Книга з вирізок») - вид рукодільного мистецтва, що полягає у виготовленні та оформленні сімейних або особистих фотоальбомів.
Цей вид творчості являє собою спосіб зберігання особистої та сімейної історії у вигляді фотографій, газетних вирізок, малюнків, записів та інших пам'ятних дрібниць, використовуючи своєрідний спосіб збереження і передачі окремих історій за допомогою особливих візуальних і тактильних прийомів замість звичайного розповіді. Основна ідея скрапбукінгу - зберегти фотографії та інші пам'ятні речі про які-небудь події на тривалий термін для майбутніх поколінь.
·                                                                         5. Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси.(16 год.)
Теоретичне заняття: підбір матеріалів для виготовлення прикрас та іграшок. Використання викройок, ескізів, інструкційних карток. Створення ескізів.
Практичне заняття: виготовленняоб’ємних ялинкових прикрас. Виготовлення іграшок та яскравих ялинкових прикрас з різноманітних матеріалів.
6. Виготовлення виробів із зерен кави. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (14 год.)
Теоретичне заняття: Матеріали та інструменти необхідні для виготовлення виробів. Демонстрація зразків виробів виготовлених з використанням зерен кави.
Практичне заняття: виготовлення об’ємних сувенірів. Створення композицій з використанням зерен кави. Створення сувенірів для декорування інтер’єру.
7.  Виготовлення виробів із солоного тіста та полімерної глини. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (14 год.)
Теоретичне заняття: розповідь про види тіста, способи виготовлення, сушки, оформлення, розфарбування, глазурування та лакування виробів.
Практичне заняття: приготування тіста для роботи. Виготовлення композицій та картин із солоного тіста. Виготовлення об’ємних сувенірів. Виготовлення прикрас із полімерної глини.Створення картин та композицій з полімерної глини.
8.  Писанкарство. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (18 год.)

Теоретичне заняття:Технологія розпису яєць різного розміру.Розпис писанок - витравлювання оцтом.Символіка писанкарства.

Практичне заняття: Нанесення складного малюнку та композицій на яйце. Зображення символів: «калиновий лист», «верба», «риба», «кінь», «олень», «дубовий листок». Витравлювання малюнку оцтом.
9.  Виготовлення виробів з паперу. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (14 год.)
Теоретичне заняття:Матеріали та інструменти для роботи з папером. Квілінг. Витинанка. Орігамі. Паперопластика.
Практичне заняття: виготовлення об’ємних виробів. Створення композицій. Виготовлення картини-витинанки. Виготовлення топіарія.
10.           Виготовлення виробів з бісеру. Виготовлення конкурсних та виставкових робіт (20 год.)
Теоретичне заняття:Читання та складання схем. Орнаменти. Способи побудови орнаментів. Створення ескізів виробів. Техніки нанизування бісеру.
Практичне заняття:Розбір та складання схем.Виготовлення квітів, композицій. Вишивка бісером. Виготовлення гердану.
11.           Підсумкове заняття. (2 год.)
Аналіз роботи гуртка за рік. Виставка робіт гуртківців.



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованцімають знати:
основні правила створення площинної аплікації;
прийоми з'єднання деталей об'ємних виробів із природного матеріалу;
поняття про композицію, колірне коло;
конструктивність природних форм, різноманітність фактури паперу;
види художньої роботи з папером, технічне моделювання й конструювання, дизайн;
умовні позначення ліній на ескізах, кресленнях і їхнє призначення;
позначення місць нанесення клею;
назви геометричних тіл і фігур; прийоми виконання розгорток
об'ємних фігур;
техніку аплікаційних робіт;
техніку витинанок;
головні та другорядні елементи в композиції;
послідовність виготовлення аплікацій із відрізків ниток, іграшок на ос­нові помпонів і мотків ниток; техніку аплікаційних робіт із клаптиків тканини;
Вихованцімають уміти:
читати й виконувати ескізи, малюнки проектованих
виробів;
виконувати розмітку найпростіших розгорток виробів за допомо­гою лінійки, кутника, циркуля;
виконувати прості об'ємні (напівоб'ємні) сконструйовані форми;
розрізняти кольори за світлом, теплі та холодні;
узгоджувати зображення композиції з форматом основи;
виготовляти сувеніри-аплікації, конструювати й виготовляти сувеніри-іграшки, об'ємні вироби із картону та паперу;
володіти прийомами вирізування, обривання, надрізу, підрізу, згинання, гофрування, скручування, нарізання паперу;
створювати сувеніри із природного матеріалу;
виготовляти сувеніри з утилізованих пластмасових виробів.
Вихованці  мають набути досвід:
-          формування композицій;
-          роботи з папером;
-          оформлення робіт;
-          роботи з тканиною;
-          роботи з пластмасою;
-          складання та читання схем;
-          розпису та витравлювання яєць;
-          виготовлення об’ємних сувенірів та топіаріїв;
-          застосування різних технік нанизування бісеру.
ЛІТЕРАТУРА
1.  Божко Л.А, «Бисер. Уроки майстерства»/  Л.А. Божко - М.: Мартин, 2002
2.  Винокурова Е.,«Большая книга бисера»/ Е. Винокурова -М.: Олма-пресс, 2000.
3.  Гукасова А.М. «Внеклассная работа по труду»/ А.М. Гусакова -М.Просвещение, 1981г, 174с.
4.  Гура Л. П. та ін. «Прикрась свій дім»/ Л. П. Гура - К.: Техніка, 1990
5.  Мульчи А.Я. Рукоделие в школе/ А.Я. Мульчи - М. : Просвещение, 1991.
6.  Перевертень Г.И. «Самоделки из бумаги»,/ Г.И. Перевертень -М.Просвещение,1983г,с132.
7.  Г.И.Перевертень «Самоделки из разныхматериалов»/ Г.И.Перевертень-М.Просвещение,1985г,110с.
8.  «Програми позашкільної освіти. Художньо-естетичний напрям. Випуск І », Київ. Грамота, 2008.
9.  Черниш Н. В. «Удивительная бумага. Основи художественного ремес­ла»/Н. В. Черниш - М.: АСТ-Пресс, 2000.



Немає коментарів:

Дописати коментар